Úkoly k distanční výuce (31. 1. - 3. 2.)
1. Prostudujte si předchozí článek o přechodnících.
2. Připomeňte si kategorii slovesného vidu (dokonavý/nedokonavý) a slovesného rodu (činný/trpný).
příklady: sloveso dělat - budoucí čas tvořím pomocným slovesem být (budu dělat) = nedokonavý vid (pořád budu dělat a ono to nikdy neskončí, nikdy nebude dokonáno)
udělat - budoucí čas je stejný jako přítomný (udělám) = dokonavý vid (já to udělám a děj skončil, dokonal)
nesu - rod činný (já něco dělám, činím)
jsem nesen/a - rod trpný (musím vytrpět, že mě někdo nese a mně se to třeba ani nelíbí)
POZOR: rod trpný se dá u některých sloves vytvořit i pomocí zvratného zájmena "se"
Máma vaří polévku. - rod činný
Těstoviny se vaří. - rod trpný - někdo je vaří, těm těstovinám se to vůbec nemusí líbit, ale musí to vytrpět.
Zpívám písničku. - rod činný
Písně se zpívají - rod trpný, někdo ty písně zpívá, píseň samu sebe zpívat nemůže, ale musí to vytrpět od různých zpěváků
Píšu román. - rod činný
V novinách se píše, že... - rod trpný - články se nepíšou samy od sebe, někdo je píše a ony to trpí
Kadeřnice stříhá zákazníka - rod činný
Stříhá se v tom salonu na náměstí. - rod trpný, on tam nestříhá sám sebe, někdo ho tam stříhá a on to ochotně trpí. (Toto užití trpného rodu je hovorové, ale můžete na to narazit.)
Další dvojice: viděl/ byl viděn, četla / byla čtena, píše / je psáno, píše se atd.
3. Udělejte si cvičení, která najdete v umímecesky s názvem Úlohy na úterý 1. 2.
Pokud vám tam něco nebude jasné, ozvěte se mi na whatsapp.