Publicistika

19.02.2021

Publicistické žánry

Objevují se: v novinách, časopisech, na internetu, v mluvené a vizuální podobě i v radiu a televizi

Jejich účelem je: informovat, burcovat, polemizovat i bavit

ZPRAVODAJSKÉ ÚTVARY

Např. Zpráva, oznámení, článek, interview

ZPRÁVA, OZNÁMENÍ

Obojí stručné, drží se faktů, objektivní, bez emocí, bez hodnocení. Zpráva píše o tom, co bylo, oznámení o tom, co bude.

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/v-prazske-zoo-se-narodilo-dalsi-slune-je-to-samicka-40323416

https://www.idnes.cz/hobby/domov/ribeye-steak-3d-tisk-izrael-aleph-farms.A210217_095402_hobby-domov_bma

ČLÁNEK

Podobný zprávě, ale většího rozsahu, jde o trochu více do hloubky. Může jít o článek spíše publicistický (týká se některých aktuálních událostí) nebo odborný (případně odborně populární), který se zabývá tím, že seznámí čtenáře s určitým tématem. Článek by ještě stále měl být spíše objektivní, ale už je možné v něm uvést některá hodnocení nebo závěry, které by ovšem měly vycházet z logiky.

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/novinarky-natacely-v-belorusku-demonstrace-dostaly-dva-roky-vezeni-40351396

https://www.novinky.cz/bydleni/zahrada/clanek/vilin-se-zimy-neboji-40349985

https://www.prozeny.cz/clanek/otuzovani-vam-zlepsi-zdravi-i-psychiku-zacit-muzete-hned-68627

INTERVIEW

Rozhovor, většinou se známou osobností. Někdy se posílají otázky předem, takřka nikdy se nezapisuje přesně to, co oslovený říká (to by se většinou nedalo číst), proto se posílá k autorizaci, aby nedošlo ke zkreslení. Tazatel by se měl vyvarovat záludných otázek. (Ne vždy, zvlášť v ústně vedených rozhovorech, zvlášť s politickými činiteli, může být novinář i záludný.)

https://www.novinky.cz/kultura/clanek/reditel-divadla-j-k-tyla-martin-otava-denne-se-pripravujeme-40351248

ANALYTICKÉ ÚTVARY

Např. úvodník, polemika, recenze, kritika a řada dalších. Jsou mnohem subjektivnější, vlastní názor je jejich součástí.

BELETRISTICKÉ ÚTVARY

Např. REPORTÁŽ, FEJETON... (sloupek, črta, glosa...)

REPORTÁŽ

středně dlouhý až dlouhý útvar

  • cíle - seznámit čtenáře s reáliemi určité oblasti
  • náměty neomezené - politická událost, kulturní akce, po stopách historie, kultury, příroda, cestování
  • neotřelost látky, poutavé a dynamické vypravování, emoce
  • osobní znalost prostředí

(Egon Ervín Kisch - Zuřivý reportér, Ota Pavel apod)

FEJETON

krátký útvar

  • vtipné, zajímavé a překvapivé osobní zamyšlení nad aktuálními problémy
  • lehký, zábavný styl
  • aktuální otázky či problémy, nejednou i závažného společenského rázu
  • využívá mnohoznačnosti jazyka, hry se slovy, dvojsmysly
  • používá ironii, nadsázku

(Jan Neruda, Jakub Arbes, Karel Čapek, Ludvík Vaculík, Milan Kundera, Rudolf Křesťan, Robert Fulghum)
(Ukázka Jan Neruda: Kam s ním? https://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jan-neruda/kam-s-nim.html#axzz6mFAnzcFD, https://www.youtube.com/watch?v=V1XHyzIipr0)