Jan Amos Komenský - úvod
Jan Amos Komenský (1592 - 1670)
- světově uznávaný, Čechách opomíjený
- činy renesanční člověk, dobou barokní
- jako praktik i teoretik působil v oblasti náboženství, výuky, výchovy, jazykovědy, kromě
vědeckých děl psal i praktické učebnice (jeho jazykové učebnice byly oblíbené už za jeho
života), považován za zakladatele moderní pedagogiky, po právu nazýván Učitel národů
- stanovil zásady vyučování, které platí dodnes
- místo narození není známé (přivlastňují si ho tři místa - Uherský Brod, Nivnice a Komňa),
otec byl měšťan a významný člen Jednoty bratrské
- Jan začíná studovat ve Strážnici, pak v Přerově (latinské gymnázium), v Herbonu (vysoká
škola)
- navštěvuje Amsterdam a Heidelberg, vrací se do Přerova, stává se rektorem latinské školy
- 1616 vysvěcen na kazatele, odchází do Fulneku - zde působí Jednota bratrská, která tu
zřizuje školu - stává se jejím rektorem a kazatelem Jednoty bratrské, poprvé se žení (žena i
obě děti tu r. 1622 na mor umírají)
- vytváří tu několik děl a také mapu Moravy, vydanou posléze roku 1627
- r. 1621 musí Fulnek opustit (odmítl přestoupit ke katolictví) a skrývat se - pod ochranou
Karla st. ze Žerotína
- usazuje se v Brandýse nad Orlicí, žení se podruhé, má 4 děti - po dceři Alžbětě žijí dodnes
potomci
- 1628 už musí opustit zemi, odchází do polského Lešna (Lešno se stává střediskem exulantů,
Komenský stále doufá, že se brzy vrátí domů - proto píše česky)
- je zvolen biskupem a písařem, krátce nato rektorem gymnázia
- obrací svou pozornost k pedagogice, píše učebnice a chystá plán na reorganizaci školství
- vzniká velká část jeho děl, např. Velká didaktika (později přepracoval do latiny j.
Didactica magna), Brána (někdy Dvéře) jazykům otevřená, Informatorium školy
mateřské (rady matkám k předšk. výchově)
- díla mu zajistila ohlas po celé Evropě, je zván na univerzity i šlechtické dvory,
- prostřednictvím těchto nabídek může rozšířit svůj vliv a své myšlenky
- 1642 odchází do Švédska a 1651 do Maďarska (reformovat školství a psát učebnice), v
Maď. vznikly Svět v obrazech a Škola hrou
- 1648 se vrací do Lešna, umírá mu žena, znova se žení a po uzavření Vestfálského míru se
loučí s vlastí a církví spisem Kšaft umírající matky jednoty bratrské (ví, že domů už se
nevrátí) (vyjadřuje víru, že se odkazu Jednoty ujme český a moravský lid, postava matky je
symbolem Jednoty odsouzené k zániku, ale matka ve své závěti odkazuje hlavní myšlenky
příštím generacím (kšaft = závěť))
- při polsko-švédské válce 1656 a požáru Lešna přišel téměř o všechen majetek i cenné
rukopisy, musí z Polska prchnout, ztrátu nesl velice těžce a nikdy se z ní zcela nevzpamatoval
- uchyluje se do Amsterodamu a prožije tu posledních 14 let života
- v Amsterdamu byla vydána polovina z celého Komenského díla
- zemřel po dlouhodobých zdravotních problémech, pohřben je v Naardenu
Hlavní pedagogické názory
- výchova dítěte má tři hlavní cíle:
poznat sebe a svět - vzdělání ve vědách, uměních a řemeslech
ovládnout sebe - výchova mravní
povznést se k Bohu - výchova náboženská
- vzdělávání nikdy nekončí, je neustálé
- klade důraz na význam kázně, odmítá tělesné tresty za neznalost, ale za porušení kázně je
připouští
- rodiče a učitel mají být vhodným příkladem
- doporučuje vhodnou stravu, hygienu, střídání práce s odpočinkem, dostatek spánku (8 hod.)
navrhoval tuto školskou organizaci:
0 - 6 let má být dítě vychováváno doma (škola mateřská)
6 - 12 škola obecná - měla by být v každém městě i vesnici, pro chlapce i dívky, vyučuje se
čtení, psaní, počítání, náboženství, reálie (učení o přírodě a společnosti), zpěv, ruční
práce, vyučování probíhá dvě hodiny dopoledne a dvě hodiny odpoledne.
12 - 18 škola latinská - měla by být v každém městě - základem vzdělání je sedmero
svobodných učení (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie
a muzika), přírodní vědy, zeměpis, dějepis, matematika a jazyky jako latina a řečtina,
doporučuje i němčinu, aby se každý dorozuměl se svými sousedy
18 - 24 akademie - měla by být v každé zemi - bohosloví, práva, medicína, filosofie
(vysokou školu nazývá akademie, protože univerzity byly katolické, chtěl je tedy
odlišit)
Po ukončení vzdělávání by měl člověk cestovat
při výuce samé aplikoval tyto zásady:
zásada názornosti (ne zpaměti učit se něco, čemu nerozumí)
zásada systematičnosti a soustavnosti - učivo by na sebe mělo navazovat, nejen
v jednotlivých předmětech, ale i mezi nimi, od nejjednoduššího ke složitějšímu
zásada aktivnosti - žáci by měli své poznatky získávat vlastní zkušeností, využívat je v praxi
zásada trvalosti - je třeba soustavně učivo opakovat
zásada přiměřenosti - učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí
Dílo:
- psal česky, latinsky i německy
- z mnoha různých oborů, většinou odborné práce (učebnice a traktáty)
-jediná beletristická kniha - Labyrint světa a ráj srdce
(nejslavnějšího česky psaného dílo 17. století)
- dále se zachovala jeho korespondence s přáteli, vědci, státníky
- vedl si deníky, které se z části dochovaly
- sbírky duchovních písní, upravoval staré bratrské písně, překládal z němčiny a polštiny
(uspořádal kancionál - kniha žalmů a duchovních písní)